söndag 1 juli 2007

Då har det hänt - Kicki har skaffat en blogg.

För första gången i mitt liv ska jag klara att hålla uppe ett projekt i mer än två veckor. Hittills i livet har jag aldrig lyckats med att skriva dagbok i mer än tre dagar i sträck. Men, det ska nog inte bli så svårt det här. Bloggare jag pratat med brukar alltid betona att en blogg absoluut inte går att jämföra med en dagbok. Därför har jag lite mer hopp än jag kanske borde med tanke på mina tidigare erfarenheter av att skriva regelbundet om mig själv och mitt liv. Men jag får inte glömma: Jag har ju förstås mognat en otroolig massa sedan mitt senaste dagboksförsök. Förstås.

Jag får erkänna att jag medvetet valt ett oerhört brett ämne. Jag kan skriva om nästan vad som helst, och ändå kunna försvara dess plats i kategorin "kultur". Fegt? Ja, jo lite. Men det slutar inte där. Om jag en dag skulle vilja skriva om USB-minnen och armhår, så kan jag rättfärdiga även deras plats i min blogg igenom underrubriken: Och lite annat smått och gott. Jättesmidigt!

De senaste veckorna har jag haft allvarlig bloggabstinens. Och eftersom jag tills nu inte har haft någon blogg, har denna abstinens resulterat i ett antal onödigt långa mail till olika kompisar. Meningen var att vi skulle försöka hålla kontakten över sommaren, inte att jag skulle brodera ut mina dagar till de oändliga och sedan avsluta med en massa överflödiga "Ha det bra!"-fraser. Alltså är ett litet "förlåt" på sin plats. Så, då var det avklarat.

Hoppas att ni ska hitta något av innehåll i min blogg (Jag kommer låtsas ett tag att jag har en massa läsare. Ända tills jag får läsare. För då låtsas jag ju inte längre). Nu i början kommer det vara ganska ovant, men jag lär mig nog. Kommentera gärna på hur och vad jag skriver. Som alla vet är respons viktigt för författare. Inte minst bloggare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ÅH KICKI! Jag måste bara säga WOW till allt som har med din blogg att göra nu. Ballt namn, ball layout och ballt att det är du som skriver. I wish you the best of luck, my dear! Plus att jag, såklart, ska göra mitt bästa för att läsa så ofta som möjligt!

Anonym sa...

Det här kommer att gå jättebra eftersom du snart kommer att få en massa hejarop via kommentarerna.

PS Föreslår att du byter stilmall eftersom det är svårt att läsa negativ text (dvs. vit text på blå botten).

Lotten Bergman sa...

Jag ber att få hålla med min djefla man på den ovanstående punkten: det ÄR svårt att läsa ljus text på mörk botten.

Lotten Bergman sa...

JAAAAA! Du har ju bytt! Lysande! Alla bokstäver framstår i ljus dager. Liksom.

den blyga sa...

"Bloggare jag pratat med brukar alltid betona att en blogg absoluut inte går att jämföra med en dagbok."

Jag skrev också dagbok några veckor för 60-år sedan! Jag har den kvar.
Det märks att jag SAMTIDIGT läste Gösta Berlings saga.(Det skulle ju handla om kultur...)

Sedan BLEV jag med blogg - den djefla mannen bara KASTADE UT ett e-mejl som jag skrivit i cyberspace - det var 7 januari 2005 - sedan har jag skrivit nästan varje dag.

Just att man får kommentarer och andra reaktioner DAGLIGEN gör att det känns mera meningsfullt - så intresserad av sitt inre liv är man ju inte.
LYCKA TILL