söndag 1 juli 2007

Mitt allra första projekt: Oxford


Hela den här kultur-grejen sätter igång direkt med buller och bång. Lilla Kicki ska till Oxford i tre veckor alldeles själv! Eller nästan själv. Bara tillsammans med ungefär 26552 ledare, 712204 andra ungdomar och säkert en 1872 läkare och 190 poliser och en och annan kock (En språkresa helt enkelt). Men annars fullkomligt själv. Mamma är redan på väg mot ett nervöst sammanbrott. Mest för att jag ärligt talat glömmer bort 10% av packningen när jag är borta. Kanske inte så mycket att jag glömmer att ta med, men jag glömmer att ta tillbaka. Senast i går var jag i Stockholm och hämtade upp fem saker som jag glömt nere i Mönsterås och som fått åka upp med en kompis som heter Annika några dagar efter min egen hemfärd. Mina glasögon bland annat. Sa jag att jag var slarvig?

Detta är alltså hur jag har tänkt: Oxford är fullproppat med en massa seriös kultur. Det är teater och gamla byggnader och parker och universitet och deckare och målningar och säkert lite opera också. Allt detta ska in i min blogg! För att inte tala om kulturskillnaden England-Sverige. Hur beter man sig och vad är annorlunda? Allt detta ska jag djupdyka i och analysera. Och sedan ska ni få ta del av detta helt unika materialet. Känner ni inte spänningen i luften? Detta kan bli något mina vänner. Detta kan verkligen bli något. Stay tuned ...

Jag åker på tisdag klockan alldeles-för-tidigt-jag-har-för-fan-sommarlov. Sedan är jag borta tills den 25 juli. Eller nåt sånt. Jag ska se till att hitta ett internetcafé där jag kan uppdatera er om mina betraktelser och slutsatser. Det kommer antagligen att bli svårt att få med egentagna bilder, men allt sånt löser sig. Vi får helt enkelt testa oss fram lite. Vi är tillsammans pionjärer ute i det okända.

Nu ska jag fortsätta packa. Någon gång måste jag få med mig allt så att jag kan säga "Vad var det jag sa? Jag är faktiskt inte så slarvig som ni tror". Det har hittills aldrig hänt men man måste försöka.

8 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Du, passa på att lära dig att blogga med mobilen! Då behöver du inte något café, jue.

Anonym sa...

Glöm inte att spana efter Orlando Bloom som enligt uppgift bor i Oxford.

Anonym sa...

Haha, uppgiften om att Orlando Bloom bor i Oxford hämtade jag från svenska Wikipedia. Det stämmer inte. Förmodligen beror missförståndet på att Blooms agent har adressen Oxford Street i London.

den blyga sa...

Jag var också i Oxford på min första resa till Storbrittanien.
Det var 1951.Jag var 16 år!
Så Du kommer att slå mig med 1/2 år.
Endera dagen skall jag blogga om det.
Bl.a.
I was punting on the river Isis.

Cecilia N sa...

Hittade dig via Lotten.

Ett tips om man brukar tappa bort hela väskor är att man räknar dem när man går iväg. Sen ska man få ihop samma antal när man byter plats.

Kanske det fungerar med mindre objekt också.

Åker du med STS, som min dotter till Isle of Wight för några år sedan, så tror jag inte din mammma behöver oroa sig det minsta.

Ha en väldigt bra och kul resa!

den blyga sa...

Apropos böcker:
Lämplig litteratur when at Oxford
Dorothy Sayers
Gaudy Night

Kicki sa...

Lotten: Tyvärr fungerar inte internet alls på min mobil så det blir svårt. Annars hade det förstås varit jättepraktiskt.

En djefla man: Jag såg också samma information och tänkte direkt att här är nog ett fan som försökt få med sin älskade Will Turner i alla texter som någonsin kan kopplas till honom. Oxford Street i London? Det var ett missförstånd som hette duga.

Den blyga: Tackar för boktipsen. Jag har tänkt mig ta med en Komissarie Morse eftersom det tydligen ska utspela sig i Oxford. Nu ska jag se till att kolla upp de där böckerna också.

Cecilia: Ja, det där är riktigt smart. Helst ska man ju också ha så få väskor som möjligt. Inte en massa påsar och kassar som lätt tappas bort. Sedan brukar jag inte tappa bort saker som plånböcker och kameror som tur är. Mera tröjor och byxor och acessoarer.

Anonym sa...

Kicki! Herregud vad du kan skriva, kvinna. Typ :) (Typ:et läggs till för att markera min ungdomlighet) Ser fram emot att läsa din blogg!